טיפים לשמירה על מים נקיים ובריאים בבריכה הביתית

ksp

תוכן עניינים

כנראה שהחלום הישראלי האולטימטיבי הינו בית פרטי עם בריכה צמודה (חלום רטוב), אז מעבר לעלויות של רכישת הבריכה או קבלת ההיתרים לבנייה (במקרה של בריכה חפורה) יש לקחת בחשבון גם נושא נוסף שלרוב לא מייחסים לו חשיבות מספקת והוא התחזוקה השוטפת של הבריכה, קרי, הפעולות שיש לבצע על מנת לשמור על מי הבריכה נקיים וצלולים, המשאבים, קרי, זמן (שלכם) או כסף (תשלום לאיש מקצוע) אינם נמוכים ויש לקחת זאת בחשבון בקבלת ההחלטה על רכישה או בנייה של בריכה ביתית.

הצורך בשמירה על מים נקיים וצלולים לא קשור רק למראה ואסתטיקה אלא בבריאות של הרוחצים בבריכה בדגש על ילדים.

במאמר הבא נסקור את הפרמטרים החשובים שיש להכיר ולמדוד, מה הערכים התקינים, מהי רמת חומציות וכלור, מה הטמפרטורה המומלצת ומה עושים במידה והמים לא נקיים.

Israelswim.com logo

מהם הפרמטרים החשובים שיש למדוד במים על מנת לשמור עליהם נקיים וצלולים ?

שלושת הפרמטרים העיקרים שיש למדוד במים על מנת לשמור עליהם נקיים וצלולים הינם:

  1. רמת החומציות של המים בשפה המקצועית רמת PH.
  2. רמת הכלור במים.
  3. טמפרטורת המים.

1. רמת החומציות PH של המים ?

מהו PH – Potential Hydrogenium ? הינו מדד לרמת חומציות של נוזל.

על מנת לקבוע מהי רמת ה PH של המים בבריכה יש לבצע בדיקה בעזרת ערכת בדיקה ייעודית, תוצאות הבדיקה יסייעו לנו לקבוע את רמת חומציות המים והכלור במי הבריכה.

מהם ערכי ה PH התקינים ?

ערך ה- PH התקין נע בין 7.2 -7.6, במידה ותוצאות הבדיקה מראות על חריגה מהערכים המוגדרים כתקינים יש לבצע תיקון על ידי הוספת PH מינוס או פלוס בהתאם לצורך.

מה ערך לא תקין של PH בבריכה הביתית יכול לגרום ?

PH נמוך מידי (מתחת ל 7.2) עלול לגרום למספר תופעות כגון : שחיקה של מרכיבי/ציוד הבריכה, גירוי בעור ו/או בעיניים והתנדפות מהירה של כלור.PH גבוה מידי (מעל 7.6) עלול לגרום להצטברות אבנית בדופן ובציוד/רכיבים של הבריכה, בנוסף עלול למים "מלוכלכים" / עכורים, ירוקים ובמצבים קיצוניים גם התפתחות חיידקים המסוכנים לבריאות המתרחצים.

מה נדרש לעשות במידה ורמת ה PH של המים בבריכה אינה תקינה ?

אם רמת ה PH של המים בבריכה נמוכה מהערך התחתון 7.2 : יש הוסיף סודים קרבונט.
אם רמת ה PH של המים גבוהה מהערך העליון – 7.6 : יש להוסיף חומצת מלח

2. רמת הכלור במים ?

מהו כלור ? נתרן היפו-כלורי (NaClO) או סידן היפו-כלורי (CaClO),

הכלור הינו חומר המסייע בהשמדת חיידקים במי הבריכה, שימו לב כי רחצה בבריכה בה ערכי הכלור אינם תקינים הינו סכנה בריאותית אמתית לרוחצים בדגש על ילדים ואנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת.

על מנת לקבוע מהי רמת הכלור החופשי של המים בבריכה יש לבצע בדיקה בעזרת ערכת בדיקה ייעודית באופן תדיר וקבוע.

מהם ערכי הכלור התקינים ?

 רמות הכלור המומלצת על פי התקן הבריאותי בבריכה הביתי הינו בין 1-3 PPM. 

מה ערך לא תקין של כלור בבריכה הביתית יכול לגרום ?

בבריכה בה רמות הכלור לא מאוזנות עלולים להימצא חיידקים ומזיקים רבים אשר מסכנים את בריאות הרוחצים בה, אין לרחוץ בבריכה בה ערכי הכלור נמוכים או גבוהים, הדבר הינו סכנה בריאותית!

מה יש לעשות במידה ורמת ה הכלור של המים לא תקינה ?

במידה ורמת הכלור נמוכה מ 1 PPM יש להוסיף טבליות כלור בהתאם להגדרות היצרן.

במידה ורמת הכלור גבוהה מ 3 PPM יש להוסיף/להחליף מים בבריכה.

אזהרה! במידה ורמת הכלור גבוהה מ  PMM 5 מדובר בסכנה בריאותית המונעת כניסת מתרחצים לבריכה, על מנת לטפל בבעיה מומלץ לפנות לאיש מקצוע (מפעיל בריכה).

שים לב: קיים קשר הדוק בין רמת ה PH של המים לבין רמת הכלור ועל כן נדרש למדוד לפקח ולאזן על ערכיהם באופן קבוע.

3. מהי הטמפרטורה המומלצת לבריכה הביתית ?

הטמפרטורה המומלצת בבריכה הביתית הינה 25 עד 28 מעלות צלזיוס.

כיצד נשמור על טמפרטורת המים בבריכה הביתית ?

השיטות העיקריות והמומלצות לחימום המים בבריכה ביתית הינם:

  1. משאבת חימום חשמלית – מערכת אשר מותקנת בסמוך לחדר המכונות של הבריכה ומקבלת אנרגיה ממקור חשמל, היתרון של משאבת חום חשמלית הינו המהירות והיעילות של חימום המים גם בימי חורף קרים, החיסרון העיקרי הינו המחיר הגבוה.
  2. מערכת חימום סולארית – מערכת מקבלת אנרגיה ממקור טבעי (השמש), היתרון של במערכת סולארית הינו המחיר הנמוך (ביחס למשאבת חום חשמלית), החיסרון העיקרי הינו היכולת לחמם את הבריכה בימים בהם השמש חלשה או מעונן.
  3. כיסוי סולארי – כיסוי העשוי מחומר שקולט את קרני השמש ומחמם את מי הביכה, היתרון של כיוסי סולארי הינו המחיר הנמוך והפשטות להתקנה, החיסרון העיקרי הינו היכולת לחמם בריכות גדולות בעיקר בימים קרים.

מה טמפרטורה לא תקינה בבריכה יכול לגרום ?

ברמות לא תקינות של טמפרטורת המים בבריכה בדגש על גבוהות מדי עלולות מעבר לאי נוחות של הרוחצים גם ובעיקר לגרום להיווצרות של חיידקים.

האם מסוכן לשחות במים קרים ?

תשובה על פי מכון דוידסון למדע

כיצד אפשר לשמור על ערכים תקינים של חומציות/PH, כלור וטמפרטורת מים ?

על מנת לשמור על ערכי החומציות PH, הכלור והטמפרטורה של המים יש לבצע מדידות באופן קבוע ותדיר, התדירות המומלצת הינה אחת ל 2-3 ימים.

כיצד אפשר לבצע מדידות של ערכי המים ?

  1. בקר אוטומטי לשליטה על ערכי המים – מערכת אלקטרונית אוטומטית לשמירה על ערכי המים ללא צורך במעורבות אדם. יתרון הבקר האוטומטי – אין צורך במדידת הערכים של הבריכה, החיסרון הינו המחיר.
  2. בקרה על ערכי המים בעזרת טבליות/סטיקים – ערכות ידניות אשר ניתן לרכוש בכל אתר/חנות למוצרי בריכות ומסייעות בקביעת הערכים של המים בבריכה. יתרון הבקרה הידנית – עלויות נמוכות, החיסרון הינו הצורך בביצוע בקרות תדירות וקבועות אחת לכמה ימים.
בדיקת PH לבריכה
בדיקת PH לבריכה

כיצד משתמשים בערכת סטיקים (במאמר זה נתייחס לסטיקים בלבד מכיוון שמדובר בשיטה הנפוצה והפשוטה ביותר למדידת הערכים במי הבריכה) ?

טובלים את אחד הסטיקים במים למשך כ- 15 שניות, הסטיק יצבע על פי רמת חומציות המים והערך המתאים לצבע יופיע על גבי הקופסא מוציאים, מחכים כמה שניות ואז שווים את הצבעים מול מקרא הצבעים לגב הקופסה/מיכל סטיקים. 

חשוב!

על מנת לשמור על בריאות יקירנו אנו ממליצים לבעלי בריכות בדגש על חדשים לפנות לייעוץ עם גורם מקצועי (מפעיל בריכה) לקבלת הדרכה, הכוונה ובניית תוכנית תחזוקה שוטף.

רשימת מפעילי בריכה מורשים על ידי משרד הבריאות

רוצים לקרוא עוד על הקשר בין מדדים המים לבריאות ?

לחצו כאן לקריאת מאמר בנושא באדיבות מכון דוידסון של מכון ויצמן.

לסיכום

שחייה בבריכה הינה פעילות חווייתית וספורטיבית מעולה אך חשוב מאוד לשמור על מים נקיים ובריאים על מנת לא לסכן את בריאות הרוחצים בהם.

עשוי לעניין אותך...

רוצה לפרסם את העסק שלך בחינם ? כתוב לנו.

בעלי עסקים מומלצים

TI SWIM - לשחות חתירה כמו מקצוען ב 10 שיעורים בלבד

TALI SPORT - ציוד שחייה וספורט

פוסטים נבחרים

pexels vitalina 3807712
בלוג בריכות ביתיות
israelswim.com team

האם מותר להשתמש בבריכה במרפסת ?

שים לב!!! בטרם הצבת בריכה במרפסת או רצפת/גג של דירה (בניין) יש קבל ייעוץ ואישור של קונסטרוקטור מאושר ומוסמך לנושא. האם מותר להציב בריכה בגג/מרפסת

קרא עוד »
משקפות שחייה
מאמרים וכתבות
israelswim1

משקפות שחייה

במאמר הבא נסקור בהרחבה את נושא משקפות השחייה, לרבות, מהם בכלל משקפות שחייה, מי צריך אותן, איזה יצרנים ודגמים מומלצים קיימים בשוק, מה ההבדל בין

קרא עוד »
חוג שחייה ילדים
מאמרים וכתבות
israelswim1

חוגי שחייה לילדים 2024

מחפש חוג / מדריך שחיה לילדים ? כתוב לנו חוגי שחייה לילדים – רקע יתרונות שחיית ילדים: שיפור הכושר הגופני: שחייה היא פעילות אירובית מצוינת המשפרת

קרא עוד »

תפריט נגישות